דף הבית » הכי מדובר » חייו ומורשתו של מילטון פרידמן

חייו ומורשתו של מילטון פרידמן

2023-06-02 11:30:00+02:00

היכרות עם מילטון פרידמן

מילטון פרידמן היה כלכלן, סטטיסטיקאי ואינטלקטואל אמריקאי שתרם תרומה משמעותית לתחומי המקרו-כלכלה, המיקרו-כלכלה וההיסטוריה הכלכלית. הוא זכה בפרס נובל לזיכרון במדעי הכלכלה בשנת 1976 על מחקרו על ניתוח צריכה, היסטוריה מוניטרית ותיאוריה, ועל הדגמת המורכבות של מדיניות ייצוב. פרידמן היה אחד הכלכלנים המשפיעים ביותר במאה ה-20 ולעבודתו הייתה השפעה מתמשכת על המחשבה והמדיניות הכלכלית.

חיים מוקדמים וחינוך

מילטון פרידמן נולד בברוקלין, ניו יורק ב-31 ביולי 1912. הוא היה בנם הרביעי והאחרון של שרה אתל (לנדאו) וג'נו סול פרידמן, מהגרים מברגשאש, הונגריה. פרידמן למד באוניברסיטת רוטגרס, שם סיים תואר ראשון ב-1932. לאחר מכן המשיך לאוניברסיטת שיקגו, שם סיים את התואר השני שלו ב-1933 ואת הדוקטורט שלו. בשנת 1946.

קריירה ותרומות

פרידמן החל את דרכו כעוזר פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ויסקונסין בשנת 1946. לאחר מכן עבר לאוניברסיטת שיקגו, שם היה פרופסור לכלכלה מ-1946 עד 1977. בתקופתו באוניברסיטת שיקגו, פרידמן התפתח תיאוריות המוניטריות שלו, שטענו כי אספקת הכסף צריכה להיות מנוהלת על ידי הממשלה כדי להשיג יציבות כלכלית. הוא גם כתב רבות על נושאים של מיסוי, הוצאות ציבוריות וצמיחה כלכלית. עבודתו המשפיעה ביותר של פרידמן הייתה ספרו, A Monetary History of the United States, שנכתב בשיתוף עם אנה שוורץ. הספר טען שהשפל הגדול נגרם בשל כישלונו של הפדרל ריזרב לשמור על היצע הכסף. ספר זה נחשב לאחת היצירות המשפיעות ביותר בכלכלה והייתה לו השפעה מתמשכת על המחשבה והמדיניות הכלכלית.

מוֹרֶשֶׁת

מורשתו של מילטון פרידמן היא אחת המשפיעות בכלכלה. לתיאוריות המוניטריות שלו ולעבודתו על מיסוי, הוצאות ציבוריות וצמיחה כלכלית הייתה השפעה מתמשכת על המחשבה והמדיניות הכלכלית. עבודתו צוטטה על ידי כלכלנים, פוליטיקאים וקובעי מדיניות ברחבי העולם. ניתן לראות את השפעתו של פרידמן במדיניות של ממשלות ברחבי העולם. תיאוריות המוניטריות שלו אומצו על ידי מדינות רבות, כולל ארצות הברית, כדרך לנהל את אספקת הכסף שלהן ולהשיג יציבות כלכלית. עבודתו בנושאי מיסוי, הוצאות ציבוריות וצמיחה כלכלית השפיעו גם על עיצוב המדיניות הכלכלית.

סיכום

מילטון פרידמן היה אחד הכלכלנים המשפיעים ביותר במאה ה-20. לתיאוריות שלו על מונטריזם, מיסוי, הוצאות ציבוריות וצמיחה כלכלית הייתה השפעה מתמשכת על המחשבה והמדיניות הכלכלית. עבודתו צוטטה על ידי כלכלנים, פוליטיקאים וקובעי מדיניות ברחבי העולם וניתן לראות את השפעתו במדיניות של ממשלות ברחבי העולם.

הפניות

פרידמן, מילטון. היסטוריה מוניטרית של ארצות הברית, 1867-1960. הוצאת אוניברסיטת פרינסטון, 1963.פרידמן, מילטון. קפיטליזם וחירות. הוצאת אוניברסיטת שיקגו, 1962.פרידמן, מילטון. הכמות האופטימלית של כסף ומאמרים אחרים. עסקת אלדין, 1969.פרידמן, מילטון. תורת המחיר: טקסט ביניים. עסקת אלדין, 1976.

לקריאה נוספת

מילטון פרידמן – ויקיפדיה

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן