דף הבית » אנציקלופדיה » שם המשפחה טיטו: מבט על ההיסטוריה והמורשת של המנהיג היוגוסלבי

שם המשפחה טיטו: מבט על ההיסטוריה והמורשת של המנהיג היוגוסלבי

שם המשפחה טיטו: מבט על ההיסטוריה והמורשת של המנהיג היוגוסלבי

שם המשפחה טיטו: מבט על ההיסטוריה והמורשת של המנהיג היוגוסלבי

ג'וסיפ ברוז טיטו, הידוע גם בשם המשפחה טיטו, היה מנהיג יוגוסלביה בשנים 1945 עד 1980. הוא היה מהפכן ומדינאי שהיה גורם מרכזי ביצירת התנועה הלא מזדהה ובהקמת מדינה סוציאליסטית ביוגוסלביה. טיטו היה דמות שנויה במחלוקת בתקופתו, אך מורשתו מורגשת עד היום.

חיים מוקדמים וחינוך

טיטו נולד בשנת 1892 בכפר קומרובץ, קרואטיה. הוא היה השביעי מתוך חמישה עשר ילדים שנולדו לאב קרואטי ולאם סלובנית. אביו היה נגר ואמו הייתה איכרה. טיטו התחנך בבית ספר מקומי ולאחר מכן למד בבית ספר טכני בזאגרב. בגיל 18 הצטרף טיטו לצבא האוסטרו-הונגרי ושירת במלחמת העולם הראשונה. לאחר המלחמה הצטרף למפלגה הקומוניסטית של יוגוסלביה והפך למנהיג המפלגה בקרואטיה. הוא נעצר מספר פעמים בשל פעילותו הפוליטית ולבסוף הוגלה לברית המועצות.

לעלות לשלטון

ב-1941 חזר טיטו ליוגוסלביה וארגן תנועת התנגדות נגד כוחות הכיבוש. הוא מונה למפקד העליון של כוחות הפרטיזנים היוגוסלביים והוביל מערכה מוצלחת נגד מדינות הציר. לאחר המלחמה, נבחר טיטו לנשיא הרפובליקה העממית הפדרלית של יוגוסלביה שזה עתה הוקמה. טיטו היה תומך חזק בסוציאליזם והיה נחוש ליצור מדינה יוגוסלבית מאוחדת. הוא יישם מספר רפורמות כלכליות וחברתיות, כולל הלאמת התעשייה והכנסת חוקה חדשה. הוא גם ביקש לחזק את הקשרים עם ברית המועצות ומדינות סוציאליסטיות אחרות.

התנועה הלא מזדהה

ב-1961 ייסדו טיטו ונשיא מצרים גמאל עבד אל-נאצר את התנועה הלא-מזדהה, קבוצת מדינות שביקשה להישאר עצמאית משתי מעצמות המלחמה הקרה, ארצות הברית וברית המועצות. התנועה זכתה להצלחה גדולה והייתה גורם מרכזי בהקמתן של מספר מדינות עצמאיות באפריקה ובאסיה. טיטו היה גם תומך מרכזי בהסכמי הלסינקי, הסכם משנת 1975 בין ברית המועצות למערב שביקש לשפר את היחסים בין שני הצדדים. הוא גם היה תומך נלהב של זכויות אדם והיה מבקר קולני של הפרות זכויות האדם של ברית המועצות.

מוות ומורשת

טיטו נפטר בשנת 1980 בגיל 88. הוא הוחל על ידי הנהגה קולקטיבית, אך מורשתו מורגשת עד היום. הוא זכור כמנהיג חזק שהיה גורם מרכזי ביצירת מדינה יוגוסלבית מאוחדת ובהקמת התנועה הלא מזדהה. הוא גם היה תומך נלהב של זכויות אדם ומבקר קולני של הפרות זכויות האדם של ברית המועצות. שם המשפחה טיטו היה דמות שנויה במחלוקת בזמנו, אך מורשתו מורגשת עד היום. הוא היה מהפכן ומדינאי שהיה גורם מרכזי ביצירת התנועה הבלתי מזדהה ובהקמת מדינה סוציאליסטית ביוגוסלביה. מורשתו עדיין זכורה ומכובדת על ידי רבים באזור.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן