דף הבית » להעביר את הזמן » שינוי שם משפחה מזרחי: מבט על ההיסטוריה והסיבות מאחוריו

שינוי שם משפחה מזרחי: מבט על ההיסטוריה והסיבות מאחוריו

2023-05-15 13:08:00+02:00

מבוא לשינוי שם משפחה מזרחי

שינוי שם המשפחה המזרחי הוא תופעה שמתרחשת בישראל מאז שנות החמישים. זהו תהליך של שינוי שם המשפחה של אדם ממוצא מזרחי (מזרח תיכוני) לזה שנשמע יותר "אירופאי". שינוי זה נתפס פעמים רבות כדרך להשתלב ולהתקבל בחברה הישראלית. זה גם נתפס כדרך להתרחק מהזהות המזרחית ולמחוק את הסטיגמה הקשורה בה. שינוי שם המשפחה המזרחי הוא נושא שנוי במחלוקת בישראל מזה שנים רבות. מצד אחד, היא נתפסת כדרך להשיג קבלה ולהיראות כ"אירופאית" יותר. מצד שני, היא נתפסת כדרך למחוק את הזהות המזרחית ולהכחיש את מורשתו.

היסטוריה של שינוי שם משפחה מזרחי

שינוי שם המשפחה המזרחי החל בשנות החמישים, כשהגל הראשון של עולי מזרחי הגיע לישראל. באותה תקופה, יהודים מזרחים נתפסו כ"זרים" ולעתים קרובות הופלו לרעה. כדי להשתלב ולהתקבל, יהודים מזרחים רבים שינו את שמותיהם לשמות משפחה שנשמעים יותר "אירופיים". שינוי שם המשפחה המזרחי עודד גם על ידי ממשלת ישראל. הממשלה רצתה ליצור זהות ישראלית מאוחדת וראתה בשינוי שם המשפחה המזרחי דרך לעשות זאת. כתוצאה מכך, הממשלה סיפקה תמריצים ליהודים מזרחים לשנות את שמות משפחתם.

סיבות לשינוי שם משפחה מזרחי

ישנן מספר סיבות לכך שיהודים מזרחים בחרו לשנות את שמות המשפחה שלהם. הסיבה הנפוצה ביותר היא לקבל קבלה ולהיראות כ"אירופאים" יותר. זה נכון במיוחד עבור יהודים מזרחים שחוו אפליה ודעות קדומות. סיבה נוספת היא להתרחק מהזהות המזרחית ולמחוק את הסטיגמה הקשורה בה. יהודים מזרחים רבים חשים כי על ידי שינוי שמות משפחתם, ניתן לראות בהם "נורמליים" יותר ומקובלים על החברה הישראלית. לבסוף, חלק מהמזרחים בחרו לשנות את שמות משפחתם כדי לכבד את אבותיהם. למשל, חלק מהמזרחים בחרו לשנות את שמות משפחתם לשמות של סבא וסבתא או סבא רבא.

השפעת שינוי שם המשפחה של מזרחי

לשינוי שם המשפחה המזרחי הייתה השפעה משמעותית על העדה המזרחית בישראל. מצד אחד, היא אפשרה ליהודים מזרחים רבים לקבל קבלה ולהיראות כ"אירופאים" יותר. מצד שני, זה גם גרם לתחושת ניכור ואובדן זהות עבור יהודים מזרחים רבים. לשינוי שם המשפחה המזרחי הייתה השפעה גם על החברה הישראלית כולה. היא סייעה ליצירת זהות ישראלית מאוחדת ואפשרה קבלה רבה יותר של יהודים מזרחים בחברה הישראלית.

הוויכוח על שינוי שם משפחה מזרחי

שינוי שם המשפחה המזרחי הוא נושא שנוי במחלוקת בישראל מזה שנים רבות. מצד אחד, היא נתפסת כדרך להשיג קבלה ולהיראות כ"אירופאית" יותר. מצד שני, היא נתפסת כדרך למחוק את הזהות המזרחית ולהכחיש את מורשתו. הוויכוח על שינוי שם המשפחה המזרחי הוא מתמשך. יש הטוענים שזהו צעד הכרחי עבור יהודים מזרחים כדי לקבל קבלה ולהיראות כ"אירופאים" יותר. אחרים טוענים שזו דרך למחוק את הזהות המזרחית ולהכחיש את מורשתו.

סיכום

שינוי שם המשפחה המזרחי הוא תופעה שמתרחשת בישראל מאז שנות החמישים. זהו נושא שנוי במחלוקת שהשפיע באופן משמעותי על העדה המזרחית ועל החברה הישראלית כולה. זה נושא מורכב שיש לו השלכות חיוביות ושליליות כאחד. בסופו של דבר, זה תלוי בכל אדם להחליט אם לשנות את שם המשפחה שלו או לא.

סיכום

שינוי שם המשפחה המזרחי הוא תופעה שמתרחשת בישראל מאז שנות החמישים. זהו תהליך של שינוי שם המשפחה של אדם ממוצא מזרחי (מזרח תיכוני) לזה שנשמע יותר "אירופאי". שינוי זה נתפס פעמים רבות כדרך להשתלב ולהתקבל בחברה הישראלית. זה גם נתפס כדרך להתרחק מהזהות המזרחית ולמחוק את הסטיגמה הקשורה בה. שינוי שם המשפחה המזרחי הוא נושא שנוי במחלוקת בישראל מזה שנים רבות. מצד אחד, היא נתפסת כדרך להשיג קבלה ולהיראות כ"אירופאית" יותר. מצד שני, היא נתפסת כדרך למחוק את הזהות המזרחית ולהכחיש את מורשתו. ישנן מספר סיבות לכך שיהודים מזרחים בחרו לשנות את שמות משפחתם, ביניהן קבלת קבלה, התרחקות מהזהות המזרחית וכיבוד אבותיהם. לשינוי שם המשפחה המזרחי הייתה השפעה משמעותית על העדה המזרחית בישראל ועל החברה הישראלית כולה. בסופו של דבר, זה תלוי בכל אדם להחליט אם לשנות את שם המשפחה שלו או לא.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן