דף הבית » TOP10 » פרשת דרייפוס: סקירה היסטורית

פרשת דרייפוס: סקירה היסטורית

2023-05-23 05:04:00+02:00

מבוא

פרשת דרייפוס הייתה שערורייה פוליטית שזעזעה את צרפת בסוף המאה ה-19 והיו לה השלכות מרחיקות לכת על המדינה. השערורייה החלה ב-1894 כאשר אלפרד דרייפוס, קצין יהודי בצבא הצרפתי, הואשם שווא בבגידה ונידון למאסר עולם באי השדים. המקרה הפך מהר מאוד לעניין, כאשר הציבור הצרפתי חולק לשני מחנות: אלה שהאמינו בחפותו של דרייפוס ואלה שהיו משוכנעים באשמתו.

רקע כללי

פרשת דרייפוס החלה ב-1894 כאשר אלפרד דרייפוס, קצין יהודי בצבא הצרפתי, הואשם בהעברת סודות צבאיים לשגרירות גרמניה בפריז. דרייפוס נעצר ונשפט בבית משפט צבאי סודי, שם נמצא אשם ונידון למאסר עולם באי השדים. המקרה הפך מהר מאוד לעניין, כאשר הציבור הצרפתי חולק לשני מחנות: אלה שהאמינו בחפותו של דרייפוס ואלה שהיו משוכנעים באשמתו. בני הזוג דרייפוס, כפי שהם כונו, טענו כי דרייפוס הופלל וכי הראיות נגדו מפוברקות. האנטי-דרייפוסארדים, לעומת זאת, טענו שדרייפוס אשם ושההרשעה שלו צודקת.

משפטו של אמיל זולה

פרשת דרייפוס הגיעה לשיא קדחת ב-1898 כאשר הסופר הצרפתי אמיל זולה פרסם מכתב פתוח בעיתון פריז, בו האשים את ממשלת צרפת באנטישמיות ובטיוח האמת על חפותו של דרייפוס. זולה נשפט לאחר מכן בגין הוצאת דיבה ונמצא אשם. הוא נידון לשנת מאסר, אך הוא ברח לאנגליה לפני שיוכל להיעצר.

המשפט השני של אלפרד דרייפוס

ב-1899, ממשלת צרפת הסכימה סוף סוף לפתוח מחדש את התיק נגד דרייפוס. לאחר משפט ממושך, דרייפוס שוב נמצא אשם, אך הפעם העונש הופחת לעשר שנות מאסר. ב-1906, דרייפוס שוחרר לבסוף.

ההשלכות של פרשת דרייפוס

לפרשת דרייפוס הייתה השפעה עמוקה על החברה הצרפתית. הוא חשף את השסעים העמוקים בין העם הצרפתי והדגיש את האנטישמיות שהשתוללה במדינה. היא גם הובילה לבחינה מחדש של מערכת המשפט הצרפתית והאופן שבו היא התייחסה למיעוטים. לפרשת דרייפוס הייתה השפעה מתמשכת גם על הפוליטיקה הצרפתית. זה היה גורם מרכזי בעלייתה של המפלגה הרדיקלית, שדגלה ברפורמה חברתית וחירויות אזרח גדולות יותר. זה גם עזר לסלול את הדרך לרפובליקה השלישית, שהוקמה ב-1875 ונמשכה עד 1940.

סיכום

פרשת דרייפוס הייתה שערורייה פוליטית גדולה שזעזעה את צרפת בסוף המאה ה-19 והיו לה השלכות מרחיקות לכת על המדינה. הוא חשף את השסעים העמוקים בין העם הצרפתי והדגיש את האנטישמיות שהשתוללה במדינה. היא גם הובילה לבחינה מחודשת של מערכת המשפט הצרפתית והאופן שבו היא התייחסה למיעוטים. לפרשת דרייפוס הייתה גם השפעה מתמשכת על הפוליטיקה הצרפתית, וסללה את הדרך לרפובליקה השלישית ולעלייתה של המפלגה הרדיקלית. המקרה של אלפרד דרייפוס הוא תזכורת לכוחו של הפרט לחולל שינוי ולערער על אי צדק.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן