דף הבית » מגזין » חקר שמות משפחה אוקראינים

חקר שמות משפחה אוקראינים

2023-05-17 09:08:00+02:00

מהו שם משפחה אוקראיני?

שם משפחה אוקראיני הוא שם משפחה שעובר מדור לדור. זה חלק מהזהות של אדם ומשמש לעתים קרובות כדי להתחקות אחר מוצאו של אדם. באוקראינה, שמות משפחה נגזרים בדרך כלל משם האב, אך יכולים להיגזר גם משם האם, מקום מוצאה, עיסוקה או אפילו כינוי. ניתן לחלק את שמות המשפחה האוקראיניים לשתי קטגוריות עיקריות: פטרונימי ולא פטרונימי.

שמות משפחה פטרונימיים

שמות משפחה פטרונימיים נגזרים משם האב והם הסוג הנפוץ ביותר של שם משפחה אוקראיני. הם נוצרים על ידי הוספת הסיומת "-ovich" או "-ovichna" לשם האב. לדוגמה, אם שם האב הוא איבן, שם המשפחה של הבן יהיה איבנוביץ' ושם המשפחה של הבת יהיה איבנובנה.

שמות משפחה שאינם פטרונימיים

שמות משפחה שאינם פטרונימיים נגזרים ממקורות אחרים כגון מקום מוצא, עיסוק או כינוי. שמות משפחה אלה נוצרים בדרך כלל על ידי הוספת הסיומת "-enko" או "-uk" למקור. לדוגמה, אם מקום מוצאו של אדם הוא העיר קייב, שם המשפחה שלו יהיה קייבנקו. אם עיסוקו של אדם הוא נפח, שם משפחתו יהיה קוזנצוב.

היסטוריה של שמות משפחה אוקראינים

השימוש בשמות משפחה באוקראינה מתחיל במאה ה-10 כאשר הם שימשו לראשונה את המעמד השליט. עד המאה ה-16, שמות המשפחה הפכו נפוצים יותר ושימשו גם את האיכרים. במהלך תקופה זו, שמות משפחה נגזרו בדרך כלל משם האב ושימשו להבחין בין בני אותה משפחה. במאה ה-19, השימוש בשמות משפחה נעשה נפוץ עוד יותר ככל שהאוכלוסייה גדלה ואנשים החלו לעבור לאזורים שונים במדינה. זה הוביל להופעתם של שמות משפחה שאינם פטרונימיים כאשר אנשים החלו לקבל על עצמם שמות משפחה על סמך מקום מוצאם, עיסוקם או הכינוי שלהם.

אבולוציה של שמות משפחה אוקראינים

עם הזמן, שמות המשפחה האוקראינים התפתחו והשתנו. במהלך התקופה הסובייטית, אוקראינים רבים שינו את שמות משפחתם כדי לשקף את נאמנותם לברית המועצות. לדוגמה, הסיומת "-ov" נוספה לעתים קרובות בסוף שמות המשפחה כדי לציין נאמנות לברית המועצות. בשנים האחרונות, אוקראינים רבים החלו לתבוע מחדש את שמות המשפחה המסורתיים שלהם. זה הוביל להתעוררות מחודשת בשימוש בשמות משפחה פטרונימיים וכן להופעת שמות משפחה חדשים שאינם פטרונימיים.

המשמעות של שמות משפחה אוקראינים

המשמעות של שמות משפחה אוקראינים יכולה להשתנות בהתאם למקור. שמות משפחה פטרונימיים מציינים בדרך כלל את שם האב, בעוד ששמות משפחה שאינם פטרונימיים יכולים להצביע על מקום מוצא, עיסוק או כינוי. למשל, שם המשפחה קוזנצוב מציין שהאדם הוא נפח, בעוד ששם המשפחה קייבנקו מציין שהאדם הוא מהעיר קייב.

סיכום

שמות משפחה אוקראינים הם חלק חשוב מזהותו של אדם וניתן להשתמש בהם כדי להתחקות אחר מוצאו של אדם. ניתן לחלק אותם לשתי קטגוריות עיקריות: פטרונימי ולא פטרונימי. שמות משפחה פטרונימיים נגזרים משם האב, בעוד ששמות משפחה שאינם פטרונימיים נגזרים ממקורות אחרים כגון מקום מוצא, עיסוק או כינוי. השימוש בשמות משפחה באוקראינה החל מהמאה ה-10 והתפתח עם הזמן. המשמעות של שמות משפחה אוקראינים יכולה להשתנות בהתאם למקור. למידע נוסף על שמות משפחה אוקראינים, עיין בחיפוש זה ב-YouTube .

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן