דף הבית » מומלץ בהקדם » ז'אן פול סארטר – פילוסוף וסופר צרפתי

ז'אן פול סארטר – פילוסוף וסופר צרפתי

ז'אן פול סארטר – פילוסוף וסופר צרפתי

מי היה ז'אן פול סארטר?

ז'אן פול סארטר היה פילוסוף, מחזאי, סופר, פעיל פוליטי, ביוגרף ומבקר ספרות צרפתי. הוא היה אחת מדמויות המפתח בפילוסופיה של האקזיסטנציאליזם והפנומנולוגיה, ואחת הדמויות המובילות בפילוסופיה הצרפתית ובמרקסיזם של המאה ה-20. עבודתו השפיעה גם על סוציולוגיה, תיאוריה ביקורתית, תיאוריה פוסט-קולוניאלית ולימודי ספרות, וממשיכה להשפיע על דיסציפלינות אלו. סארטר נולד בפריז בשנת 1905. הוא למד פילוסופיה באקול נורמל סופריור והוענק לו תואר בשנת 1929. לאחר תקופה קצרה בצבא הצרפתי, הוא החל ללמד ב- Lycée Condorcet בפריז. הוא כתב את הרומן הראשון שלו, בחילה, בשנת 1938. יצירותיו המפורסמות ביותר כוללות את הוויה והאין (1943), אקזיסטנציאליזם והומניזם (1946) וביקורת על התבונה הדיאלקטית (1960). סארטר היה דמות בולטת בחיי האינטלקטואלים של פריז בשנות ה-40 וה-50. הוא היה חבר במפלגה הקומוניסטית הצרפתית מ-1941 עד 1952, והיה תומך קולני של מלחמת העצמאות של אלג'יריה. הוא גם היה מבקר קולני של ברית המועצות וארצות הברית. הוא זכה בפרס נובל לספרות ב-1964, אך דחה את הכבוד.

הפילוסופיה של סארטר

הפילוסופיה של סארטר הושפעה רבות מיצירותיהם של הפילוסוף הגרמני מרטין היידגר והפילוסוף הצרפתי אנרי ברגסון. הוא היה חסיד של אקזיסטנציאליזם, תנועה פילוסופית המדגישה קיום אינדיבידואלי, חופש ובחירה. הוא טען שבני אדם אחראים למעשיהם שלהם ושהם היוצרים של חייהם. סארטר האמין שבני אדם חופשיים ביסודו ושהם יכולים לבחור לפעול בכל דרך שהם רוצים. הוא טען שבני אדם אינם נקבעים על ידי כוחות חיצוניים, אלא על ידי הבחירות וההחלטות שלהם. הוא גם טען שבני אדם אינם נקבעים מראש על ידי העבר שלהם, אלא על ידי בחירותיהם הנוכחיות. גם הפילוסופיה של סארטר הושפעה מאוד מהמרקסיזם. הוא טען שבני אדם הם לא רק חופשיים, אלא גם שהם נקבעים חברתית וכלכלית על ידי מבני החברה. הוא טען שבני אדם אינם אחראים רק למעשיהם שלהם, אלא גם למעשיהם של אחרים. הוא טען שבני אדם חייבים לשאוף לצדק חברתי ושוויון כדי ליצור עולם טוב יותר.

יצירותיו של סארטר

סארטר כתב רבות במהלך חייו. יצירותיו כוללות רומנים, מחזות, חיבורים ומסות פילוסופיות. יצירותיו המפורסמות ביותר כוללות Being and Nothingness (1943), אקזיסטנציאליזם והומניזם (1946) ו-Critique of Dialectical Reason (1960). הרומנים של סארטר כוללים בחילות (1938), עידן התבונה (1945) והדחייה (1945) . מחזותיו כוללים No Exit (1944), הזבובים (1943) ו-Dirty Hands (1948). חיבוריו כוללים מהי ספרות? (1947) ואקזיסטנציאליזם הוא הומניזם (1946).

השוואה מהירה

שֵׁם נוֹלָד פִילוֹסוֹפִיָה עובד
ז'אן פול סארטר 1905 אקזיסטנציאליזם, מרקסיזם רומנים, מחזות, מסות

מורשת סארטר

ליצירותיו של ז'אן פול סארטר הייתה השפעה מתמשכת על הפילוסופיה, הספרות והפוליטיקה. יצירותיו תורגמו לשפות רבות ונקראו ונדונו בהרחבה. יצירותיו עובדו גם לקולנוע, לטלוויזיה ולתיאטרון. פילוסופיית האקזיסטנציאליזם של סארטר השפיעה במגוון תחומים, כולל פסיכולוגיה, סוציולוגיה ותאוריה ספרותית. עבודותיו השפיעו גם על התיאוריה הפוסט-קולוניאלית, התיאוריה הביקורתית והתיאוריה הפמיניסטית. יצירותיו צוטטו על ידי מגוון דמויות בולטות, כולל הפילוסוף הצרפתי מישל פוקו, הפילוסוף האמריקני ריצ'רד רורטי ומבקר הספרות האמריקאי הרולד בלום. גם ליצירותיו של סארטר הייתה השפעה מתמשכת על הפוליטיקה. יצירותיו צוטטו על ידי מגוון דמויות פוליטיות, כולל נשיא צרפת פרנסואה מיטראן, נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש ממשלת בריטניה טוני בלייר. יצירותיו השפיעו גם על התפתחות תיאולוגיית השחרור והתנועה האנטי-מלחמתית.

סיכום

ז'אן פול סארטר היה פילוסוף, מחזאי, סופר, פעיל פוליטי, ביוגרף ומבקר ספרות צרפתי. ליצירותיו הייתה השפעה מתמשכת על פילוסופיה, ספרות ופוליטיקה. יצירותיו תורגמו לשפות רבות ונקראו ונדונו בהרחבה. עבודותיו השפיעו גם על התיאוריה הפוסט-קולוניאלית, התיאוריה הביקורתית והתיאוריה הפמיניסטית. יצירותיו צוטטו על ידי מגוון דמויות בולטות, בהן הפילוסוף הצרפתי מישל פוקו, הפילוסוף האמריקאי ריצ'רד רורטי ומבקר הספרות האמריקאי הרולד בלום. למידע נוסף על ז'אן פול סארטר ויצירותיו, בדוק את החיפוש הזה ביוטיוב .

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן