דף הבית » מגזין » וויליאם שייקספיר – מחזאי אנגלי

וויליאם שייקספיר – מחזאי אנגלי

וויליאם שייקספיר – מחזאי אנגלי

וויליאם שייקספיר – מחזאי אנגלי

ויליאם שייקספיר היה מחזאי, משורר ושחקן אנגלי. הוא נחשב כסופר הגדול ביותר בשפה האנגלית וכמחזאי הבולט בעולם. הוא מכונה לעתים קרובות המשורר הלאומי של אנגליה ו"הפייטן של אבון". יצירותיו ששרדו, כולל כמה שיתופי פעולה, מורכבות מכ-38 מחזות, 154 סונטות, שני שירים סיפוריים ארוכים ועוד כמה שירים. מחזותיו תורגמו לכל שפה חיה מרכזית ומוצגים לעתים קרובות יותר מאלה של כל מחזאי אחר. שייקספיר נולד וגדל בסטרטפורד-אפון-אייבון, וורוויקשייר. בגיל 18 התחתן עם אן האת'ווי, איתה נולדו לו שלושה ילדים: סוזנה והתאומות המנט וג'ודית. בין 1585 ל-1592, הוא החל בקריירה מצליחה בלונדון כשחקן, סופר ובעלים חלקים של חברת משחקים בשם "אנשי לורד צ'מברליין", שלימים נודעו כאנשי המלך. נראה שהוא פרש לסטרטפורד בסביבות 1613, שם מת שלוש שנים מאוחר יותר. רישומים מעטים של חייו הפרטיים של שייקספיר שרדו, והיו ספקולציות רבות לגבי עניינים כמו מראהו הפיזי, מיניותו, אמונותיו הדתיות והאם היצירות המיוחסות לו נכתבו על ידי אחרים. שייקספיר הפיק את רוב יצירותיו הידועות בין השנים 1589 ל-1613 מחזותיו המוקדמים היו בעיקר קומדיות והיסטוריות, ויצירות אלו נותרו נחשבות כחלק מהיצירות הטובות ביותר שהופקו בז'אנרים הללו גם כיום. לאחר מכן כתב בעיקר טרגדיות עד 1608 לערך, כולל המלט, המלך ליר, אותלו ומקבת', שנחשבו לכמה מהיצירות הטובות ביותר בשפה האנגלית. בשלב האחרון שלו, הוא כתב טראגיקומדיות, הידועות גם בשם רומנים, ושיתף פעולה עם מחזאים אחרים. רבים ממחזותיו של שייקספיר התפרסמו במהדורות באיכות ובדיוק משתנים בימי חייו. עם זאת, בשנת 1623, שני שחקנים וידידים של שייקספיר, ג'ון המינגס והנרי קונדל, פרסמו טקסט מובהק יותר הידוע בשם ה-First Folio, מהדורה אסופה לאחר מותו של יצירותיו הדרמטיות של שייקספיר שכללה את כל מחזותיו מלבד שניים. לכרך הקדים שיר מאת בן ג'ונסון, שבו ג'ונסון מברך על שייקספיר בציטוט מפורסם כעת כ"לא בגיל, אלא לכל הזמנים". יצירותיו של שייקספיר השפיעו רבות על סופרים ודרמטאים לאורך מאות השנים. . מחזותיו נותרו פופולריים ונלמדים, מבוצעים ומתפרשים מחדש בהקשרים תרבותיים ופוליטיים מגוונים ברחבי העולם.

חיים מוקדמים

וויליאם שייקספיר היה בנם של ג'ון שייקספיר, חבר מועצת המנהלים והמוצלח במקור מסניטרפילד, ומרי ארדן, בתו של חוואי אמיד בעל אדמות. הוא נולד בסטרטפורד-אפון-אייבון והוטבל שם ב-26 באפריל 1564. תאריך הלידה האמיתי שלו עדיין לא ידוע, אך הוא מצוין באופן מסורתי ב-23 באפריל, יום ג'ורג' הקדוש. תאריך זה, שניתן לאתרו לטעות של חוקר מהמאה ה-18, הוכיח את עצמו כמושך לביוגרפים, מאז שקספיר נפטר באותו תאריך בשנת 1616. הוא היה השלישי מבין שמונה ילדים, והבן הבכור שנותר בחיים.

קריירה

שייקספיר החל את הקריירה שלו כשחקן ומחזאי בלונדון בסוף שנות ה-80. הוא היה חלק מאנשי הלורד צ'מברליין, חברה של שחקנים שהפכה לאנשי המלך ב-1603 כשג'יימס הראשון עלה לכס המלכות. הוא כתב ושיחק בהצגות רבות עבור החברה, שחלקן היו שיתופי פעולה עם מחזאים אחרים. מחזותיו המוקדמים היו בעיקר קומדיות והיסטוריות, ז'אנרים שהעלה לשיא התחכום והאומנות עד סוף המאה ה-16. לאחר מכן כתב בעיקר טרגדיות עד 1608 לערך, כולל המלט, המלך ליר, אותלו ומקבת', הנחשבים לכמה מהיצירות הטובות ביותר בשפה האנגלית. בשלב האחרון שלו, הוא כתב טרגיומדיות, הידועות גם בשם רומנים, ושיתף פעולה עם מחזאים אחרים. . רבים ממחזותיו פורסמו במהלך חייו במהדורות באיכות ובדיוק משתנים. בשנת 1623 פרסמו שניים מעמיתיו לתיאטרון לשעבר את ה-First Folio, מהדורה אסופה של יצירותיו הדרמטיות שכללה את כל המחזות פרט לשניים המוכרים כיום כמחזותיו של שייקספיר. שייקספיר היה משורר ומחזאי מכובד בימיו, אך המוניטין שלו כן. לא יתעלה לגבהים הנוכחיים עד המאה ה-19. הרומנטיקנים, במיוחד, העריכו את גאונותו של שייקספיר, והוויקטוריאנים סגדו לשייקספיר ביראת כבוד שג'ורג' ברנרד שו כינה "ברדולאטריה". במאה ה-20, עבודתו אומצה שוב ושוב והתגלתה מחדש על ידי תנועות חדשות במחקר ובביצועים. מחזותיו נותרו פופולריים מאוד כיום והם נחקרים, מוצגים ומפורשים מחדש בהקשרים תרבותיים ופוליטיים מגוונים ברחבי העולם. צפה בסרטונים על וויליאם שייקספיר ביוטיוב

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן