דף הבית » להעביר את הזמן » השופטת רות באדר גינסבורג: ביוגרפיה

השופטת רות באדר גינסבורג: ביוגרפיה

2023-06-06 05:03:00+02:00

מבוא

השופטת רות באדר גינסבורג הייתה עורכת דין, משפטנית ופרופסור אמריקאית שכיהנה כשופטת עמית של בית המשפט העליון של ארצות הברית משנת 1993 ועד מותה בשנת 2020. היא הייתה השופטת השנייה שמונתה לבית המשפט העליון ולבית המשפט העליון. צדק נשי יהודי ראשון. גינזבורג הייתה חלוצה בתחום דיני השוויון בין המינים והייתה אוהדת קולנית למען זכויות נשים לאורך הקריירה שלה. היא גם הייתה תומכת חזקה בזכויות אזרח והייתה מובילה במאבק נגד אפליה על רקע מגדר, גזע ודת.

חיים מוקדמים וחינוך

רות באדר גינסבורג נולדה בברוקלין, ניו יורק ב-15 במרץ 1933. היא הייתה בתם של נתן וסיליה באדר, שניהם מהגרים יהודים מרוסיה. גינסבורג למדה בתיכון ג'יימס מדיסון, שם הייתה חברה בצוות הדיבייט וסיימה את לימודיה לראשונה בכיתתה בשנת 1950. לאחר מכן למדה באוניברסיטת קורנל, שם סיימה את התואר הראשון שלה בממשל בשנת 1954. לאחר מכן למדה בבית הספר למשפטים של הרווארד, שם היא הייתה אחת מתשע נשים בלבד בכיתתה של 500. היא סיימה את לימודיה במקום הראשון בכיתתה ב-1959.

קריירה

לאחר שסיים את לימודיו בהרווארד, גינסבורג עבד כפקיד עורכי דין עבור השופט אדמונד ל. פלמיירי מבית המשפט המחוזי בארה"ב עבור המחוז הדרומי של ניו יורק. לאחר מכן הפכה לפרופסור בבית הספר למשפטים רוטגרס, שם לימדה סדרי דין אזרחיים ודיני שוויון מגדרי. בשנת 1972, היא הפכה לפרופסור הקבועות הראשונה בבית הספר למשפטים בקולומביה. גינסבורג מונתה לבית המשפט לערעורים בארה"ב עבור מחוז קולומביה ב-1980 על ידי הנשיא ג'ימי קרטר. היא כיהנה בבית המשפט עד 1993, אז מונתה לבית המשפט העליון על ידי הנשיא ביל קלינטון. היא הייתה השופטת השנייה שמונתה לבית המשפט העליון, אחרי סנדרה דיי אוקונור.

חוק השוויון בין המינים

גינזבורג הייתה חלוצה בתחום דיני השוויון בין המינים. היא טענה שישה תיקים בפני בית המשפט העליון, חמישה מהם זכו להצלחה. בתיק המובהק שלה, ריד נגד ריד, היא טענה שסעיף ההגנה השוויונית של התיקון הארבעה עשר אוסר על אפליה על רקע מגדר. בית המשפט הסכים וקבע כי החוק הנדון נוגד את סעיף ההגנה השוויונית. פסק דין זה היה ניצחון גדול לשוויון מגדרי והיווה תקדים למקרים עתידיים.

זכויות אזרח

גינסבורג הייתה תומכת חזקה בזכויות אזרח לאורך הקריירה שלה. היא הייתה מתנגדת קולנית לעונש המוות וטענה שהוא אינו חוקתי במספר מקרים. היא גם הייתה מובילה במאבק נגד אפליה על רקע מגדר, גזע ודת. היא טענה מספר מקרים בפני בית המשפט העליון שביקשו להגן על זכויות נשים, מיעוטים וקבוצות שוליים אחרות.

מוֹרֶשֶׁת

מורשתה של גינסבורג כשופטת פורצת דרך ושופטת בית המשפט העליון תתקיים לדורותיה. היא הייתה תומכת בלתי נלאית לשוויון מגדרי וזכויות אזרח, ולעבודתה הייתה השפעה מתמשכת על החוק. מורשתה תמשיך להוות השראה לדורות הבאים של עורכי דין ושופטים.

טבלת הישגיה של השופטת רות באדר גינסבורג

הישג שָׁנָה
סיימה ראשונה בכיתתה מבית הספר התיכון ג'יימס מדיסון 1950
סיימה במקום הראשון בכיתתה מבית הספר למשפטים בהרווארד 1959
מונה לבית המשפט לערעורים בארה"ב עבור מעגל מחוז קולומביה 1980
מונה לבית המשפט העליון של ארצות הברית 1993
טען שישה תיקים בפני בית המשפט העליון, חמישה מהם זכו להצלחה שׁוֹנִים
פסק לטובת שוויון בין המינים בתיק המהווה ריד נגד ריד 1971

סיכום

השופטת רות באדר גינסבורג הייתה שופטת פורצת דרך ושופטת בית המשפט העליון שהשפיעה באופן מתמשך על החוק. היא הייתה חסידה בלתי נלאית לשוויון מגדרי וזכויות אזרח, ועבודתה תמשיך להוות השראה לדורות הבאים של עורכי דין ושופטים. המורשת שלה תמשיך לחיות לדורות הבאים.

סיכום

השופטת רות באדר גינסבורג הייתה עורכת דין, משפטנית ופרופסור אמריקאית שכיהנה כשופטת עמית בבית המשפט העליון של ארצות הברית משנת 1993 ועד מותה ב-2020. היא הייתה חלוצה בתחום דיני השוויון בין המינים והייתה קולנית. דוגלת בזכויות נשים לאורך הקריירה שלה. היא גם הייתה תומכת חזקה בזכויות אזרח והייתה מובילה במאבק נגד אפליה על רקע מגדר, גזע ודת. גינסבורג טענה שישה תיקים בפני בית המשפט העליון, חמישה מהם זכו להצלחה, והתיק המפורסם שלה, ריד נגד ריד, יצר תקדים לתיקים עתידיים. מורשתה כשופטת פורצת דרך ושופטת בית המשפט העליון תתקיים במשך דורות.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן